Schrijven

In een land hier ver vandaan… over setting in verhalen

Als je artikelen opzoekt over het schrijven van verhalen, gaan die vaak over de personages of het plot. Toch is er nog iets anders dat een verhaal tot de verbeelding laat spreken. De personages kunnen herkenbaar zijn, door het plot kun je je inleven, maar het is de setting waardoor je het voor je ziet alsof je naar een film kijkt.

In genres als fantasy en sciencefiction is de setting vooral belangrijk omdat het zich in een wereld afspeelt die de lezer niet kent. Maar ook als het zich afspeelt in de huidige samenleving, is het van belang dat je een beeld schept bij de omgeving.

pexels-photo-115045

Twee soorten setting

In mijn optiek zijn er twee soorten setting.
1. Een bekende plek. Stel je voor dat een boek zich afspeelt in Londen of New York. Daar heb je vast al iets over gezien op televisie, of misschien ben je er zelfs geweest. Dat maakt het stukken makkelijker om er een beeld bij op te roepen in je hoofd.
2. Een niet specifiek benoemde alledaagse plek (in Nederland). Als de naam van de plek waar het zich afspeelt niet genoemd wordt, ben je waarschijnlijk geneigd om je eigen woonplaats voor je te zien.

Vooral bij die laatste zul je als schrijver je best moeten doen om de lezer te laten zien wat jij in je hoofd hebt, maar ook bij de eerste optie zul je wel enige aandacht aan de setting moeten besteden.

Waarom is het belangrijk?

Stel je voor dat je een boek leest waarin twee personages een gesprek voeren, maar je hebt geen idee wáár ze dat doen. Dan mis je een stuk context. Zo kan bijvoorbeeld de slaapkamer van een personage veel over zijn of haar persoonlijkheid vertellen, of kan een goed beschreven donker steegje je als lezer de angst laten voelen die het personage ook voelt. Het is dus een essentieel puzzelstukje voor het compleet maken van de leeservaring.

Hoe pak je het aan?

Het beschrijven van een wereld die je zelf verzonnen hebt, is niet altijd even makkelijk. Je bent waarschijnlijk vooral geneigd om te beschrijven wat er te zien is. Dit is goed, maar de omgeving bestaat natuurlijk uit veel meer dingen dan alleen de zichtbare. Verplaats je in je personage. Voel je zonnestralen op je huid? Hoor je een nummer van Marco Borsato op de radio, of eerder iets van Beyoncé? Ruik je een schroeilucht dankzij de kip die in de oven ligt aan te branden? pexels-photo-169672

Als je deze details eenmaal weet, vergeet ze dan niet op te schrijven (want, eerlijk is eerlijk, dat overkomt mij bijna standaard). Let er hierbij overigens wel op dat je de details kiest die relevant zijn voor het verhaal. Natuurlijk hoeft niet elk grassprietje een diepere betekenis te hebben, maar het zou leuk zijn als de regen die de hoofdpersoon helemaal doorweekt en tot op het bot verkleumt later een soort gif blijkt te bevatten. Of dat hij in plaats van de verbande kip te eten dan maar pizza bestelt en zo in contact komt met een pizzakoerier die in drugs handelt.

Dit was mijn visie op de rol van setting in een verhaal. Heb jij nog andere tips of theorieën? Laat ze dan gerust achter in een reactie.

Follow my blog with Bloglovin